top of page

רד אלינו אווירון

תושבי תל-אביב, ברצותם לטוס ליעד כלשהו בעולם, ישימו פעמיהם, כמו כל אזרחי ישראל, לנמל התעופה בן גוריון. לטיסות מקומיות ימצאו תשובה בשדה דב. מעטים יודעים, ומעטים יותר זוכרים, כי בלב העיר תל-אביב, ברחובות ההומים והסואנים של ימנו, בוצעו בעבר נחיתות והמראות של מטוסים. לא בגודל ובהיקף של ימנו, אבל בהחלט היו טיסות שהגיעו לעיר תל אביב, נחתו ובהמשך המריאו. על כמה מהן נספר בשורות הבאות.

הטיסה הראשונה שנחתה בחוף תל-אביב התקיימה ב-27.12.1913. הטיס אותה הטייס הצרפתי ז'ול ודרין. טיסה זו הייתה אחת מתוך שלוש טיסות שהמריאו במסגרת תחרות ראווה, בה השתתפו טייסים צרפתיים מלווים בתקשורת. המגמה הייתה להציג שליטה בשמי הים התיכון ותוך כדי כך לנחות בערים בבלקן, בתורכיה, בלבנון, בארץ ישראל ולסיים במצרים. רק שתיים מהטיסות האלו הגיעו ליעדן.

ודרין המריא באותו יום מביירות ופניו היו מועדות למנחת שהוכשר במיוחד בשדות מקווה-ישראל, שם הוכנה לכבודו קבלת פנים חגיגית והמקום המה מקהל רב של מוזמנים וסקרנים שהמתינו להגעתו. בשל תנאי מזג אוויר קשים, שהובילו לצריכת דלק מוגברת, לא הגיע המטוס ליעדו וודרין נאלץ לנחות ללא הכנה בקטע חוף על שפת ימה של תל אביב, המוכר לנו כיום כגן צ'ארלס קלור. למרות שהדבר לא תוכנן כך, הנחיתה במקום נכנסה להיסטוריה כנחיתת המטוס הראשונה בעיר תל-אביב. למחרת היום, לאחר תיקון המטוס שנפגע בנחיתה, המריא ודרין מתל אביב וביצע נחיתה מתוכננת במקווה-ישראל ומשם, לאחר הטקס הרשמי, המשיך לקהיר.

ז'ול ודרין

המנחת הבא, המוכר מימי ראשית תל-אביב, נמצא בפינה הצפון מזרחית של המושבה הטמפלרית שרונה. ותיקים מביננו זוכרים כי בשנות ה-50 וה-60, טרם מעברו לעיר חולון, פעל במקום זה משרד הרישוי. כיום, האזור הוא חלק ממחנה מטכ"ל ומשיק לצומת הרחובות שאול המלך, דרך בגין ודרך נמיר. המנחת במקום שימש את אנשי הטייסת הגרמנית 304, שבסיסה היה בעפולה של היום, בסמוך לקיבוץ מרחביה. אנשי הטייסת שהוצבו כאן בימי מלחמת העולם הראשונה, במהלך שנת 1917, חיפשו דרך להגיע לשרונה בכדי להנעים את זמנם לאחר שעות הפעילות המבצעית. לצורך כך הופעל קו תעופה ישיר מעמק יזרעאל לפאתי שרונה, שאז הייתה מרוחקת ומנותקת מתל-אביב הצעירה. יותר מאוחר, עם הכיבוש הבריטי, שימש המנחת במשך תקופה קצרה כבסיס לטיסות מבצעיות.

על טייסת 304 הגרמנית יש "היסטוריה" מרתקת, אליה נשוב באחת הרשימות בעתיד.

נחיתה נוספת במרכז תל-אביב התבצעה כ-20 שנה מאוחר יותר ברחוב דובנוב של ימינו.

הטיסה הגיעה מפולין כחלק מפעילות הוועד לידידות פולין - ארץ ישראל. סיפור המעשה, על פי ארכיון עיריית תל-אביב, מציין כי ב-19.7.1936, בשעה 17:00, מטוס בצבעי אדום ולבן נחת במגרש בין הרחובות צייטלין ושאול המלך של ימנו. מאחר והמגרשים במקום היו בבעלות פרטית, מציג הארכיון בקשות בכתב של העירייה מבעלי הנכסים לאשר את הנחיתה. במטוס, מלבד הטייס, היו המהנדס שתכנן את המטוס ויהודי פולני אמיד ששמו לא צויין, אשר נשא בעלויות הטיסה. במקום התקיימה קבלת פנים חגיגית וקהל של אלפים הגיע לצפות בנחיתה ובראשם ראש העיר המיתולוגי מאיר דיזנגוף. בהמשך הוסעו האורחים לאירועי קבלת הפנים שכללו פגישות וישיבות עסקיות. המטוס הועמס על משאית בידי מתנדבי מכבי האש והועבר בכבוד הראוי למוסך של "קלוב התעופה", שהיה ממוקם בשטח גני התערוכה בצפון העיר. האורחים שהו בתל-אביב עד יום ה-22.6. עד אז הוכן המטוס לטיסה ולאחר טקס פרידה מרגש המריא מרחוב דובנוב חזרה לפולין.

bottom of page